Op de momenten dat je een gesprek voert met je interne criticus,
Met wie ben je dan bezig? Wie staat er dan centraal?
En wie zou er eigenlijk centraal moeten staan?
De mensen in je team(s), in jouw bedrijf, of jouw klanten verdienen jouw aandacht en jouw volledige aandacht.
Wanneer je continu in gesprek bent met je interne criticus ben je dus eigenlijk in gesprek met jezelf. En dat is 1) doodvermoeiend (trust me 😉) en 2) hetgeen je weghoudt bij je resultaat. Nog veel belangrijker het blokkeert je in het stappen in je volle potentie, in het next level gaan in je leiderschap. Die interne criticus maakt dat je aan jezelf twijfelt, en dat je niet alles van jezelf laat zien.
Door je bewust te zijn van hoe je praat ga je zien hoe je met jezelf omgaat.
Door je te verdiepen in waarom je zo tegen jezelf praat kan je patronen doorbreken.
Door jezelf niet meer te verliezen in je interne dialoog stap je in de beste versie van jezelf.
En dat is wat jij verdient, en je mensen ook. Vind je niet?
Je kan jezelf nog zoveel geven, massages, schoonheidsbehandelingen, gadgets, een fancy auto, kleding, uitjes, echter als je negatief tegen jezelf praat helpt dat allemaal niets.
Maar wat zijn nou de dingen die je kan afleiden uit de dingen die je tegen jezelf zegt?
Wanneer je denkt dat je nooit zo succesvol kan zijn als de ander, kan het zijn dat er een overtuiging achter zit die zegt: ‘Ik ben niet goed genoeg of slim genoeg om succes te hebben’ of ‘of ik ben het niet waard om …. te hebben’, en vul daar ‘succes’, ‘geld’ of ‘liefde’ in, wat er ook maar bij jou past of bij jou opkomt.
Overall, een onderliggend gevoel en overtuiging van niet goed genoeg zijn. Wat is dat bij jou?
Om het iets te verzachten, dit is heel gewoon, èn je bent er niet alleen in. Je hoeft dit ook niet alleen op te lossen.